Перші кроки до вершин педагогічної майстерності

«Учитель живе доти, доки вчиться,
щойно він перестає вчитися, в ньому помирає вчитель»
К. Ушинський

Професійне становлення педагога – викладача, майстра виробничого навчання, вихователя – довготривалий процес, який починається від обрання професії до перших років самостійної роботи в навчальному закладі. Проблема фахової адаптації набуває величезного значення серед проблем успішного професіоналізму молодого вчителя. Вирішення цієї проблеми значною мірою сприяє уникненню таких негативних явищ, як нестабільність педагогічних кадрів, їх плинність, повільне зростання педагогічної майстерності.

Формування педагога як творчої особистості, здатної до створення нового, значущого для практичної педагогічної діяльності – одне з найважливіших завдань сучасної педагогічної науки й практики. З метою адаптації молодих педагогів до роботи в училищі працює школа молодого педагога, головне завдання якої полягає у формуванні професійної компетентності молодих педагогів. У рамках школи проводяться з молодими педагогами навчальні семінари, тренінги, ділові ігри.

У диспутах, індивідуальних бесідах обговорюються актуальні питання становлення молодого викладача, майстра виробничого навчання. Досвідчені педагоги училища радять молодим колегам бути впевненим в собі, у своєму професійному виборі і не боятися своїх перших кроків, адже з їх появою в навчальному закладі додаються більш сучасні педагогічні технології, нові свіжі ідеї, креативні підходи та й, звичайно, привабливі, молоді, усміхнені обличчя. Адже не стіни формують авторитет навчального закладу, а люди, які натхненно працюють у ньому.

Молодим педагогам варто пам’ятати:

  • Сучасні учні дуже цінують та комфортніше почувають себе в оточенні молодих педагогів, які володіють іноземними мовами, обізнані в сучасній музиці, модних тенденціях, молодіжних течіях, вільно почувають себе в лабіринтах Інтернету. Тому треба багато працювати над собою, зростати інтелектуально, поглиблювати свої знання з предмета, цікавитись новинками професійної сфери, не залишатись осторонь активного громадського життя. Учні поважають тих педагогів, які виходять за рамки офіційної навчальної програми, не розгублюються через незручні запитання, з гумором реагують на нестандартні ситуації та можуть стати чудовим взірцем для них самих.
  • Не нехтуйте позакласною роботою. Ніщо так не зближує педагогів та дітей, як сумісна творчість та мандрівки.
  • Головне – поважайте своїх учнів, цінуйте їхню думку та акуратно коригуйте її, якщо це потрібно. Намагайтеся бути демократичними, але без панібратства. Завжди дотримуйтеся субординації.
  • У кожному навчальному закладі існує сьогодні психологічна служба, яка надасть вам необхідну підтримку. Обов’язково радьтесь зі старшими колегами. Вони застережуть вас від можливих помилок, максимально проінформують про існуючі проблеми, підкажуть вихід із ситуації.
  • Для молодого вчителя важливим компонентом успіху є його зовнішній вигляд. Подбайте про свій власний стиль. Джинси залиште для вихідних або мандрівок. Для роботи придбайте 2-3 елегантних костюми та доповнюйте їх різними блузками та аксесуарами. Бажано купити гарну сумку та класичне взуття. Це надасть вам певної статусності та більшої впевненості в собі. Сучасні діти дуже ретельно стежать за зовнішнім виглядом учителя, помічають будь-які дрібниці, тобто надають велике значення тому, як він виглядає.
  • І насамкінець, найважливіше. Приходьте до учнів з усмішкою. Як би не складались обставини, своїм виглядом ви повинні випромінювати впевненість та оптимізм, справляти враження успішної людини. Користуйтесь чудовим висловом Марка Твена: «Якщо хочеш підняти собі настрій, підійми його кому-небудь іншому».
Методичні рекомендації щодо організації та проведення уроків
Сучасні вимоги до уроку
Структура різних типів уроків (за Онищук В.О.)
Школа молодого викладача. Методика організації й проведення уроків
Школа молодого викладача. Педагогічна практика: запитання молодого педагога
Поради педагогам. План уроку
Структурний аналіз уроку
Урок виробничого навчання
Класний керівник: функції, напрями і форми роботи
Десять педагогічних істин

З повагою, любов’ю та щирими побажаннями
успіхів на педагогічній ниві,
Тетяна Петрівна Мельничук, методист
ЛВПУ ресторанного сервісу та туризму

Науково-методичні матеріали молодих педагогів

Дах М.Б. Використання інтерактивних технологій у навчанні та викладанні

Матюк О.В. Варшавський мирний договір

Матеріали VІІ Всеукраїнської науково-практичної Інтернет-конференції «Вітчизняна наука на зламі епох: проблеми та перспективи розвитку». 29-30 вересня 2014 р. Випуск 7. Державний вищий навчальний заклад «Переяслав-Хмельницький державний педагогічний університет імені Григорія Сковороди». Рада молодих учених університету

Іщенко М.В. Пошуково-дослідницька робота учнів як засіб формування професійних компетенцій фахівця готельно-туристичного профілю Обласний семінар викладачів та майстрів виробничого навчання з професій «Агент з організації туризму», «Адміністратор»

Бущук З.В., Стасів І.Я. Позаурочний захід з математики – інтелектуальний ринг «Наука і ми» Тиждень природничо-математичних дисциплін у Львівському вищому професійному училищі ресторанного сервісу та туризму

Дах М.Б., Матюк О.В., Бовкіт М.М. Участь у тематичних заходах Тиждень гуманітарних дисциплін

Чемеринська М.І. Кавовий фестиваль «Львів пахне кавою, дощем і шоколадом»

Заповіді Шалви Амонашвілі педагогам

Вірте в дитину. Вірити треба навіть тоді, коли опускаються руки, коли зробив усе, а нічого не виходить. Пам’ятайте, що доля дитини залежить від нас.

Вірте в себе. Я вчитель, я вихователь, я фахівець. Якщо не я, то хто ж допоможе дитині? Якщо вірите в себе, обов’язково знайдете вихід із будь-якого становища.

Вірте в науку. Педагогіка – велика наука, можливо, найважливіша.